ANAOKULU ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ

ANAOKULU ÇAĞI ÇOCUĞUNUN GENEL ÖZELLİKLERİ

  • 4 YAŞ ÇOCUĞUNUN PAROLASI:" HERŞEY BENİM OLABİLİR."
  • 5 YAŞ ÇOCUĞUNUN PAROLASI: "HERŞEYİ NASIL DAHA İYİ YAPABİLİRİM?"
  • 6 YAŞ ÇOCUĞUNUN PAROLASI: "BİR KARAR VERSEM, NELER YAPACAĞIM NELER"

 

            4 YAŞ ÇOCUĞUNUN PAROLASI: HERŞEY BENİM OLABİLİR.

  •   Benim olan bir şeye elleyene ya da laf söyleyene haddini bildiririm.
  •    Karşı gelir, dürtüsel davranabilir
  •    Kaba ve uygunsuzca konuşabilir
  •   Arkadaşları ile sürekli tartışabilir
  •    Kendi sınırlarının farkında olmadığı için, kurallara karşı gelir bazen fiziksel boyutta şiddet içeren davranışlara eğilim gösterebilir (tokat atmak, tekme atmak vb.)
  •  Duygularını şiddetli ve uç boyutlarda yaşar ( yüksek sesle ağlar, bağırır, severken dövebilirJ)
  •  Masallar dinlemeyi ve anlatmayı genellikle sever
  •   Zihninde ceza-ödül kavramları oluşmuştur
  •    Cezalandırılacağını anladığında yalan söyleyebilir
  •  Kurallar ve ahlaki kavramları anlamakta güçlük çekebilir
  •  Kendi sınırlarını ve başkalarının sınırlarının farkında değildir bu nedenle gördüğü her şeye sahip olma eğilimi gösterebilir 
  • Kendi yaş grubundaki çocuklara karşı bazen saldırgan tutumlar sergileyebilir
  •  4 yaş grubu çocukları genellikle, aile içerisine hem cinsleri olan bireylerle iletişim problemleri yaşayabilir. Eğer iletişim etkin bir şekilde sağlanamaz ise çocuk 'suçluluk' duygusunu içselleştirebilir

              4 YAŞ ÇOCUĞUNA NASIL DAVRANILMALI?

  • Doğru ve yanlış kavramları öğretilmeye başlanmalıdır.
  • Aile içinde ya da sosyal/ahlaki kurallara aykırı davrandığında küçük cezalar vererek davranışın tekrar edilmemesi sağlanabilir
  • Ceza ve ödül kavramları çocuğa açık bir şekilde açıklanmalıdır. Aksi takdirde çocuk kendisine verilen ödül ya da cezanın kişiliğine/benliğine bir atıf olarak değerlendirilebilir.Örneğin; ANNE: 'Bugün okulda çok yaramazlık yaptığını öğrendim ayrıca bir arkadaşına tekme atmışsın. Tekme atmak güzel ve olumlu bir davranış değildir. Tekme atığın arkadaşının canı acımıştır değil mi? Bu hareketi bir kez daha tekrarlamaman gerekir bu nedenle bu akşam televizyon seyretmeyeceksin.''

             5 YAŞ ÇOCUĞUNUN PAROLASI: 'HERŞEYİ NASIL DAHA İYİ YAPABİLİRİM?'

  • 5 yaş çocuğu sınıf ortamında ve sosyal çevresindeki akranları ve yetişkinler ile uyum halindedir
  • Düzenli cümleler kurmaya başlamıştır
  • Bu yaş döneminde çocuklar daha hızlı hareket ederler
  • Çabuk karar verirler ve hemen kararlarını uygulamaya geçerler
  • 'Anne' dünyanın merkezidir. Annesinin sürekli yanında olmak ister
  • Yeni kavramları öğrenmeye duyarlı ve meraklıdır
  • Öz-güveni yerindedir, sosyal ortamlarda kendi genellikle iyi ifade edecek becerilere sahiptir
  • Dikkatlidir ve kararlıdır
  • Çevresindeki diğer kişilere karşı saygılı ve nazik davranışlar sergiler
  • Ebeveynlerine sık sık 'Beni seviyor musunuz?' sorusunu yönlendirir.

                5 YAŞ ÇOCUĞUNA NASIL DAVRANILMALI?

 

  • 'Evet' ve 'hayır' kavramları bu yaş dönemindeki bireylere öğretilmelidir.
  • Kendisini daha iyi ifade edebilmesi ve kendini yönetilme becerisini geliştirebilmesi için sık sık 'geribildirimler' verilmelidir. Geribildirimler olumlu cümle tamlamalarından oluşmalıdır.
  • 5 yaş çocuğunun yaratıcı düşünceyi geliştirmek amaçlı drama ve doğaçlama etkinliklerine katılması teşvik edilmeli.

              6 YAŞ ÇOCUĞUNUN PAROLASI: 'BİR KARAR VERSEM, NELER  YAPACAĞIM NELER''

  • 6 yaş dönemi çocuğunun temel özelliği 'kararsız' tutumlarıdır.
  • Küçük şeyler dikkatini çabuk dağıtır ve ilgisini hemen o yöne kaydırabilir.
  • Çok sayıda arkadaş ile sosyal ilişkide bulunur.
  • Bu dönemde aile-içi iletişim biraz düzensizdir.
  • Oyun oynarken kuralları kendisi belirler .
  • Anne ile bütünleşmiştir.
  • Bağımsız olma arayışındadır.
  • Bağımsız olma fikri anneye bütünüyle bağlı olmasından dolayı çocukta kaygı duygusunu pekiştirir, çocuk kaygısını kontrol altında tutabilmek adına yaptığı her işin en mükemmelini, en güzeli yapmak ister.
  • Eleştirilere, olumsuz geribildirimlere tahammülü yoktur, sürekli takdir edilmek-övülmek-alkışlanmak istemektedir
  • Zaman zaman agresif kişilik davranışları sergileyebilir(tartışmak, korkutucu davranışlarda bulunmak vb.)

           6 YAŞ ÇOCUĞUNA NASIL DAVRANILMALI?

  • Çocuğun tüm özelliklerini ebeveynleri tarafından tanınmalıdır. Güçlü ve zayıf yönleri kabul edilmelidir
  • Çocuğun duygularına karşı duyarlı olunmalıdır
  • Çocuğun 6 yaş döneminde kendine karşı öz güveni gelişmeye başlar bu nedenle çocuğa karşı duyulan saygı ve sevgi sık sık geribildirimlerle pekiştirilmelidir
  • Çocuğun anaokulunun dışında sosyalleşebileceği ortamalar oluşturulmalıdır. Örneğin; basket kursu, bale kursu, piyano-gitar kursu, folklor kursu gibi çeşitli etkinliklere katılması yönünde çocuk teşvik edilmelidir.

 

 

 



Yazdır

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin



  Beğen | 0  kişi beğendi